Herregud

Man slutar inte att förvånas. Jerry ropade på mej innan morronkaffet var klart, och han sat och lyssnade på radion något han inte brukar göra i vanliga fall. Ämnet var om ett nytt lyckopiller för hundar som kommit...

Dom hade forskat fram att runt 10% (kommer ej ihåg precisa procenten) lider utav tvångssyndrom, som tex konstant kliande, frenetiskt jagande utav svansen eller som Kompis besatt utav solkatter -så här långt är jag med!  
För att få bort detta så har dom kommit med ett lyckopiller som ska få dessa tvång att försvinna -här tappar jag bort mej!

Blev lite illa till mods faktiskt för det låter hemskt konstigt att kunna ge ett piller för att få bort detta. Jag säger däremot inte att det inte kommer funka för det kan det mycket möjligt göra. Men frågan jag ställer mej är hur kommer hunden att bete sej i övrigt. Ge en tvångsmässig hund ett piller som tar bort dessa tvångsritualer hur blir resten av psyket? Blir den som 'vanligt' fast utan dessa problem eller tar den bort en del av personligheten med? Blir det som många mediciner till människor att man blir neutral mot allt?

Jag tror att skulle folk börja ge sina hundar en massa piller för problem dom har med sin vänner så blir det ju så mycket enklare att gå runt problemet än att försöka lösa det. Blir det inte bara ett undvikande av detta?

Jag kan ju förstå att man kan bli tokig på vissa grejjer, som i frågan med kompis solkatter och i sällsynta fall skuggor. Det är otroligt jobbigt eftersom man ser att hunden blir frustrerad över detta och mår inte bra utav att ha detta tvångsideén. Jag tror ju att någonting fattas, i Kompis fall har jag inte kunnat lista ut vad bara men jag försöker ju ändå att hitta problemet (var mycket mindre förra året så vi ska se om det är på väg att försvinna i år). Jag är säker på att han blev förstörd när jag lät mina kompisar leka med en laserpenna en kväll för några år sedan, räckte med en kväll och det blev en besatthet. REKOMENDERAR VERKLIGEN INTE ATT BÖRJA  LEKA MED LASERPENNOR OCH HUNDAR! Man mår riktigt dåligt när man ser konsekvenserna utav det.
Frågan är dock om han inte blivit besatt utav detta, kanske han skulle få men utav något annat? Jag levde ju ett väldigt destruktivt liv och det är klart att det resulterar på djurens beteenden!

Åter till frågan.

Värsta scenariot jag ser framför mej är en mycket dålig lösning på jobbiga problem, som skulle behövas en hel del aktivering och träning för att bli av med, men istället dämpar man ned hunden med ett piller och blir väldigt bekväm av sej och hunden mår fortfarande dåligt utav det bristande intresset av aktivering.

Jag har absolut inte alla fakta angående detta men det var en fråga som jag tycker är värd att tas upp.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0